מרציפן במסחה ופרות ביבניאל • קובי פינקלר מטייל בצפון

    קובי פינקלר No Comments on מרציפן במסחה ופרות ביבניאל • קובי פינקלר מטייל בצפון
    2:00
    06.05.24
    נתי שולמן No Comments on קמיסר: "ביטבוקסינג? אל תתענגו על וואקלי; זאת לא המטרה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    למרות שט"ו בשבט לא ממש מתקרב עכשיו, ואנחנו בפתחו של ט"ו באב, באמצע הקיץ ובימי בין הזמנים דווקא השקד ממשיך להניב פרי.

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    בליבה של המושבה הותיקה כפר תבור (מסחה של הימים ההם שלפני 101 שנים) הוקם לאחרונה מוזיאון המרציפן. אז לכל אלו שהממתק הזה (שכל כולו שקדים) משגע אותם, או לאלה מביננו שמחפשים מה לעשות בדרך לצפון ורוצים תעסוקה נפלאה לילדים בשלהי הקיץ סעו למוזיאון המרציפן ולצפונות הנוספות המוצעות במסחה.

    תחילתה של המושבה עת התיישבו ראשוניה על אדמות הכפר מסחה, שנרכשו בידי יק"א (החברה להתיישבות היהודים),בשנת 1901. בחלוף שנתיים הסתיימה בנייתם של הבתים הראשונים, שהוצבו בשני טורים ברחובה הראשון – רחוב המייסדים. עברו עוד שמונה שנים, נבנו בתים נוספים אשר כולם הוקפו בחומה כדי למנוע גניבות. אחד התושבים הראשונים במקום היה יגאל אלון וגם הוא כשאר המתיישבים עסקו בעיקר בחקלאות ובעיקר בגידול עצי השקד. בכיכר המייסדים מוצב פסלו של השומר כשהוא רכוב על סוסתו, סמל לאותם הימים. סיור באזור לא יהיה מושלם אם לא מסתובבים בינות לאותם בתים, רואים את תבניתם, קוראים את סיפורי אגדות השומר וחוזרים לניחוחות  מימים עברו. מהכיכר ניסע עד לבית הכנסת הותיק, שם נפנה שמאלה עד למוזיאון המרציפן ומרכז השקד.

    הדרך מרהיבה. עכשיו פורחת שם הבונגווליה על שלל צבעיה ושווה לצלם זאת על הרקע הפסטורלי שבו אנו מטיילים. כעבור חצי ק"מ אנחנו מגיעים למתחם המוזיאון.

     ב"דרך השקד" ניתן לראות את כל תהליך המרציפן החל מהפרי, עד לקבלת פת השקדים או במילה המקובלת מרציפן. לא נספר לכם עכשיו את כל קורות השקד כי זאת עושים טוב יותר במקום. לאחר ששומעים את הסיפור ורואים אותו, ניגשים כמו בכל אוניברסיטה מכובדת ל"עבודה המעשית". מקבלים גוש של פת השקדים הזו, ומתחילים ליצור. פרות, חיות, פרחים, מה שבא. ממש בונבוניירה שלמה. במשך שעה מלמדים איך ליצור ואח"כ? הכל תלוי בידיים שלכם. אם אתם מאלה שרוצים רק לראות את היצירות, גם לכם דאגו. בפינת האולם, הוקם מיני מוזיאון ובו "יצירות המרציפן".

    יצירות מרציפן (צילם: קובי פינקלר)

    איך מגיעים?

     נוסעים בכביש 60 חדרה – עפולה. חולפים בכביש הסרגל, חוצים את עפולה בדרך צפונה. לאחר 15 דקות נסיעה מגיעים לכפר תבור. נכנסים דרך תחנת הדלק ונוסעים עד לכיכר השומר. שם נטייל מעט בין הבתים.

    למוזיאון המרציפן, חוזרים מעט אחורה (דרומה) לפי השילוט בכפר. לבירור פרטים ניתן להתקשר לטל': 04-6772111

    עוד באזור

    בקעת יבניאל ועין שרונה:

    בכביש היורד מכפר תבור לבקעת יבניאל בואך צמח ואגם הכנרת מסתתרת לה בקעת יבניאל. כשני ק"מ ממערב לה, הטבע במלא הדרו בעין שרונה. יורדים מהכביש הראשי לפי הסימון עין שרונה ופונים לדרך עפר. מחנים והולכים.

    זהו מסלול לכל המשפחה. תחילתו ליד עץ אקליפטוס עבות שלצידו הקימו אנשי הקק"ל כמה שולחנות ומתחם קטן לפיקניק ( גם הזבובים שמעו כנראה עליו…). מכאן לאחר ארוחה קלה בחיק הטבע, נרד בשביל המסומן שחור כרבע שעה עד למעיין הנובע מתוך ניקבה בעלת חזית בנויה יפה, עשויה אבני בזלת. המעיין נובע כל השנה, כשהמים זורמים מתחת לשביל הגישה אל ברכת שכשוך קטנה, זה בהחלט משמח לב כל ילד והוריו.

    המעיין נובע למרגלות חורבות שרונה. בתקופה הרומית שכן כאן יישוב יהודי. חלפו הימים ואדמות שרונה נרכשו ב-1913. תחילה ניסו להקים כאן חווה, אך היא ננטשה במלחמת העולם הראשונה. ב-1938 עלה על על הקרקע מושב שרונה, במסגרת יישובי חומה ומגדל. ב-1946 עלה היישוב למקום שהוא נמצא בו כיום.

    נסיעה של כשני ק"מ מזרחה, ואנו בתוך יבניאל החוגגת השנה מאה ועשר שנים להיווסדה.

     יבניאל ( איזה שם נפלא), נוסדה ביום 7 באוקטובר 1901 והוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1951. המושבה הוקמה על ידי יק"א על אדמה שנרכשה בכספי הברון רוטשילד כשהתושבים היו יהודים שעזבו את ההתיישבות בחורן ובמטולה. במקור נקראה ימה, על שם כפר ימה הנזכר בתלמוד, שנהוג לזהותו עם חורבת ימה (ח'ירבת ימה), הנמצאת בקצהו הדרומי של היישוב. המועצה המקומית הורכבה תחילה מארבעה יישובים שצמודים זה לזה: יבנאל, בית-גן, משמר השלושה וסמדר. היום אלו שכונות בתוך יבניאל.

     משק מי ו-ומו

    דגם מיוחד שנבנה על ידי אבי המשפחה המייצג משק טיפוסי כפי שהוא נראה בתחילת ההתיישבות בישראל, סיור בתוך המשק, הגמעת עגלים המשוועים לבקבוק כמו תינוק, לימוד על חייהן של הפרות ברפת הרובוטית, בה גם מכינים את המזון המיוחד כולל צפייה בסרט

    המלווה את הפרות מיום ההמלטה ועד לבגרות והשתתפות בסדנא להכנת מוצרי חלב, כל אלו הם חלק מהפעילות היפה במי ומומו. הסיור ניתן להתאמה ושינוי על פי גילאי הקבוצה ודרישותיה.
    בנוסף ניתן להתרשם גם מתערוכת כלים חקלאיים בחצר המשק הכוללת כלים מראשית ההתיישבות ועד לכלים משוכללים ומתקדמים המשמשים את המשפחה בימים אלו ממש. סיור מרתק שעורכת דפנה  קרמר בין כשעה ורבע. 27 ₪ ואתם בסיור.

    מה שותה הפרה? (צילום: קובי פינקלר)

    המשק פעיל בין הימים א'-ו' בתאום מראש לתיאום: טלפון 052-4696128 ו/או 04-6708141



    0 תגובות